Všeobecné podmienky používania aplikácie eDOKLADY (ďalej aj „Všeobecné podmienky eDOKLADY“)
Všeobecné podmienky používania aplikácie eDOKLADY (ďalej aj „Všeobecné podmienky eDOKLADY“)
1. Úvodné ustanovenia
a) Digitálna peňaženka,
b) Predloženie dokladov,
c) Overenie dokladov,
d) eSlužby
2. Vymedzenie základných pojmov
Digitálna peňaženka
funkčná časť mobilnej aplikácie eDOKLADY, ktorá umožňuje Používateľom sprístupňovať digitálne rovnopisy svojich osobných dokladov. Táto funkcia je dostupná všetkým Používateľom, ktorí sa dobrovoľne rozhodnú zriadiť si digitálnu peňaženku prostredníctvom aplikácie eDOKLADY za podmienok bližšie definovaných vo Všeobecných podmienkach eDOKLADY. Z faktu, že Digitálna peňaženka obsahuje digitálne „rovnopisy“ fyzických dokladov priamo vyplývajú všetky nadväzujúce konzekvencie spojené napríklad s uplynutím časovej platnosti dokladu, s jeho neplatnosťou z dôvodu straty alebo odcudzenia alebo s jeho neplatnosťou z dôvodu, že údaje v ňom nezodpovedajú skutočnosti. Pre občana naďalej platia všetky povinnosti spojené s držbou (fyzického) dokladu.
MeID (Mobilné eID)
informačná technológia, resp. poskytovateľ identity, ktorá funguje na báze bezplatného webového rozhrania poskytovaného a prevádzkovaného MV SR pre všetkých občanov ako držiteľov špecifických dokladov s čipom, ktorí majú záujem využívať elektronické služby verejného aj súkromného sektora poskytované na území Slovenskej republiky prostredníctvom MeID. MeID umožňuje Používateľovi spoľahlivé overenie identity a prístup k aplikácii eDOKLADY.
Podpora
kontakt, ktorý môžu Používatelia pri otázkach súvisiacich s aplikáciou eDOKLADY využiť, vykonáva call centrum MV SR, pričom Používateľ ho môže kontaktovať prostredníctvom e-mailu na adrese callcentrum@minv.sk alebo telefonicky bezplatne na čísle 0800 222 222 počas nasledovných časov PO UT ŠTV PIA: 8.00 – 16.00 a STREDA: 8.00 – 17.00.
Používateľ
fyzická osoba ako oprávnený držiteľ MeID, ktorá si úspešne nainštalovala aplikáciu eDOKLADY do svojho mobilného zariadenia s operačným systémom Android (od verzie Android 9 / SDK Level 28) alebo iOS (od verzie 16.6).
3. Záväznosť Všeobecných podmienok eDOKLADY
4. Funkčné časti aplikácie eDOKLADY a podmienky ich používania
Aplikácia eDoklady obsahuje aj funkčnú časť eSlužby, ktorá umožňuje Používateľom pristupovať k vybraným elektronickým službám poskytovaným orgánmi verejnej správy alebo komerčnými subjektmi.
Pre pridanie digitálneho rovnopisu dokladu je potrebné otvoriť aplikáciu eDOKLADY a riadne sa do nej prihlásiť. Doklad do aplikácie eDOKLADY Používateľ pridá stlačením tlačidla „Pridať doklad“. Takéto pridanie je potrebné urobiť pre každý doklad, ktorý si Používateľ želá mať dostupný v aplikácii eDOKLADY. Systém Používateľovi vytvorí digitálny rovnopis dokladu, čo môže v závislosti na vyťaženosti serverov trvať niekoľko sekúnd až niekoľko minút. Na vytvorenie digitálneho rovnopisu dokladu Používateľ nemusí čakať. Aplikácia eDOKLADY Používateľa notifikáciou upozorní, že doklad bol úspešne pridaný. Digitálne rovnopisy dokladov sú pred uložením podpísané kvalifikovanou pečaťou. Používateľ si po vytvorení digitálneho rovnopisu dokladu môže prezerať detaily svojho dokladu a tiež sa ním preukázať. Ak Používateľovi bude vydaný nový doklad, napríklad po skončení platnosti alebo pri jeho strate, je potrebné si v aplikácii eDOKLADY nanovo vygenerovať digitálny rovnopis dokladu stlačením tlačidla „Aktualizovať údaje“.
Ak si Používateľ želá odstrániť digitálny rovnopis dokladu z aplikácie eDOKLADY, môže tak urobiť. Používateľ si otvorí aplikáciu eDOKLADY na svojom mobilnom zariadení a vyberie digitálny rovnopis dokladu, ktorý chce odstrániť. Následne je potrebné otvoriť ponuku akcií pre vybraný doklad označenú ako „Akcie nad dokladom“ a zvoliť možnosť „Zmazať doklad“. Aplikácia eDOKLADY Používateľa vyzve na potvrdenie tejto akcie, aby sa predišlo náhodnému odstráneniu. Po potvrdení Používateľom bude digitálny rovnopis dokladu z aplikácie eDOKLADY natrvalo odstránený a zároveň zmazaný aj z osobného úložiska Používateľa.
V priebehu overovania dokladov si Používateľ otvorí aplikáciu eDOKLADY, prihlási sa do nej pomocou MeID a potvrdí, že chce poskytnúť svoje doklady na kontrolu Overovateľovi , a to kliknutím na „Predložiť eDoklady“. Na obrazovke mobilného zariadenia Používateľa sa následne vygeneruje QR kód, ktorý neobsahuje žiadne osobné údaje, ale slúži na vytvorenie spojenia medzi zariadením Používateľa a zariadením Overovateľa. Overovateľ naskenuje QR kód prostredníctvom svojej aplikácie a zvolí doklady, ktoré potrebuje skontrolovať. V tom momente dôjde k prepojeniu zariadení a Používateľ obdrží notifikáciu o tom, kto a na aké údaje žiada prístup. Používateľ následne môže schváliť odoslanie údajov. Po schválení Používateľom sa údaje zašifrujú a elektronicky podpíšu. Overovateľ ich následne dostane do svojho zariadenia a na pozadí prebehnú viaceré bezpečnostné kontroly, vrátane overenia kvalifikovanej pečate, elektronického podpisu a stavu dokladu, priamo zo systémov MV SR. Používateľ aplikácie môže “Povoliť Overovateľovi stiahnutie kópie osobných údajov z eDokladu”. Ak sa Používateľ rozhodne uvedenú možnosť využiť, umožní tak Používateľovi Aplikácie v pozícii Overovateľa, aby si stiahol a uložil kópiu jeho osobných údajov z príslušného eDokladu v pdf. formáte pre budúce spracovanie (napr. pre neskoršie doplnenie údajov o poistnej udalosti pri dopravnej škodovej udalosti/nehode do príslušného tlačiva). Uvedenú funkcionalitu
Používateľ Aplikácie využiť nemusí. Bližšie informácie o spracúvaní osobných údajov sú uvedené v aktuálnom dokumente ochrana osobných údajov eDOKLADY. Používateľ má v aplikácii eDOKLADY k dispozícii aj históriu pridaných digitálnych rovnopisov dokladov, ako aj históriu predložených digitálnych rovnopisov dokladov.
Aplikácia eDOKLADY umožňuje Používateľovi preukázať svoj doklad inému Používateľovi aplikácie, ktorý v danom prípade vystupuje v pozícii Overovateľa. Takéto overenie je možné výlučne na základe slobodne udeleného súhlasu Používateľa, ktorý svoj doklad predkladá prostredníctvom funkcionality dostupnej cez tlačidlo „Overiť eDoklady inej osoby“. Používateľ (Overovateľ) si následne zvolí rozsah údajov, ktoré požaduje na overenie (napríklad digitálny občiansky preukaz alebo digitálny vodičský preukaz, a to v podobe kompletného výpisu. Aplikácia zároveň umožňuje využiť funkciu „Anonymný overovateľ“, pri ktorej druhý Používateľ (Predkladateľ) dokladov nezíska žiadne osobné údaje Používateľa (Overovateľa), čím je zabezpečená ochrana identity Používateľa (Overovateľa). Na obrazovke mobilného zariadenia Používateľa (Overovateľa) sa následne zobrazí výzva na naskenovanie kódu z aplikácie eDOKLADY druhého Používateľa (Predkladateľa). V zariadení Používateľa (Predkladateľa) sa pritom vygeneruje jedinečný QR kód, ktorý neobsahuje žiadne osobné údaje, ale slúži výlučne na vytvorenie bezpečného spojenia medzi zariadeniami Používateľov (Predkladateľa a Overovateľa). Používateľ (Overovateľ) naskenuje QR kód prostredníctvom svojej aplikácie a zvolí doklady, ktoré potrebuje skontrolovať. V tom momente dôjde k prepojeniu zariadení a druhý Používateľ (Predkladateľ) obdrží notifikáciu o tom, kto (ak nejde o anonymné overenie) a na aké údaje žiada prístup. Používateľ následne môže schváliť odoslanie údajov. Po schválení druhým Používateľom (Predkladateľom) sa údaje zašifrujú a elektronicky podpíšu. Používateľ ich následne dostane do svojho zariadenia a na pozadí prebehnú viaceré bezpečnostné kontroly, vrátane overenia kvalifikovanej pečate, elektronického podpisu a stavu dokladu, priamo zo systémov MV SR.
Funkčná časť „eSlužby“ v aplikácii eDoklady umožňuje Používateľom pristupovať k vybraným elektronickým službám poskytovaným orgánmi verejnej správy alebo komerčnými subjektmi. Táto funkčná časť je navrhnutá tak, aby zjednodušila prístup k digitálnym službám a umožnila ich využívanie priamo z prostredia aplikácie eDOKLADY. Po zvolení konkrétnej digitálnej služby bude Používateľ presmerovaný do príslušného externého systému poskytovateľa tejto digitálnej služby, kde sa uplatňujú jeho všeobecné pravidlá, resp. podmienky používania. Prvou z dostupných digitálnych služieb tretej strany je služba Univerzálneho rezervačného systému s názvom „Klientské centrá“, prostredníctvom ktorej môžu Používatelia využiť rezervačný systém na objednanie termínu na konkrétny dátum a čas pre vybrané agendy oddelení dokladov, dopravných inšpektorátov a katastra nehnuteľností. Po výbere tejto služby je Používateľ presmerovaný do uvedeného rezervačného systému. Správcom a prevádzkovateľom rezervačného systému je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, v ktorom sa uplatňujú všeobecné pravidlá rezervácie Ministerstva vnútra SR, dostupné na odkaze: https://portal.minv.sk/wps/wcm/connect/560d770a-e32d-4640-9bee-60ddebb3f5d1/Vseobecne+pravidla+rezervacie_SK_082025.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=560d770a-e32d-4640-9bee-60ddebb3f5d1.
- používanie aplikácie eDOKLADY je podmienené inštaláciou na mobilnom zariadení s operačnými systémami Android (od verzie Android 9 / SDK Level 28) alebo iOS (od verzie 16.6),
- aby fyzická osoba počas prvého otvorenia aplikácie eDOKLADY vyjadrila svoj výslovný a bezvýhradný súhlas so Všeobecnými podmienkami eDOKLADY, ochranou osobných údajov eDOKLADY a základnými zásadami bezpečnosti eDOKLADY,
- aby fyzická osoba mala aktivované MeID, pomocou ktorého sa do aplikácie eDOKLADY prihlási,
- aby Používateľ bol držiteľom fyzického dokladu, ktorý má záujem do Digitálnej peňaženky ako digitálny rovnopis dokladu pridať.
5. Inštalácia, spustenie a odinštalovanie aplikácie eDOKLADY
- stiahnutie aplikácie: Google Play Store, potrebné vyhľadať aplikáciu eDOKLADY a klepnúť na tlačidlo Inštalovať.
- dokončenie inštalácie: po stiahnutí aplikácie sa automaticky nainštaluje. Následne je možné ju spustiť z domovskej obrazovky alebo menu aplikácií a je potrebné postupovať v zmysle bodu 3.1. a bodu 3.2. Všeobecných podmienok eDOKLADY.
- stiahnutie aplikácie: App Store, potrebné vyhľadať aplikáciu eDOKLADY a klepnúť na tlačidlo Získať alebo Inštalovať.
- dokončenie inštalácie: po stiahnutí aplikácie sa automaticky nainštaluje. Následne je možné ju otvoriť z domovskej obrazovky alebo menu aplikácií a je potrebné postupovať v zmysle bodu 3.1. a bodu 3.2. Všeobecných podmienok eDOKLADY.
- priamo na domovskej obrazovke alebo v menu je potrebné podržať prst na ikone aplikácie eDOKLADY, až kým sa nezobrazia možnosti, následne je potrebné vybrať Odinštalovať a potvrdiť.
- priamo na domovskej obrazovke alebo v menu je potrebné podržať prst na ikone aplikácie eDOKLADY, až kým sa nezobrazí ponuka alebo nezačne ikona „triasť“, následne je potrebné vybrať a potvrdiť Odstrániť aplikáciu.
6. Ochrana hesiel a bezpečnostných údajov
Ak Používateľ používa aplikáciu eDOKLADY, mal by dodržiavať základné pravidlá bezpečnosti, ktoré platia pre všetkých Používateľov aplikácie bez ohľadu na to, ktorú funkcionalitu využívajú. To zahŕňa starostlivú ochranu prihlasovacích údajov a ďalších citlivých informácií, aby sa zabránilo ich zneužitiu, pričom tieto pravidlá sú nasledovné:
- Používateľ by nikdy nemal po prihlásení sa do aplikácie eDOKLADY umožniť prístup neoprávneným osobám k otvorenému oknu aplikácie, cez ktoré sa prihlásil. Najmä nie je vhodné umožniť vyhotovanie snímkov obrazovky pomocou iných zariadení. Aplikácia eDoklady obsahuje bezpečnostné prvky, ktoré samotnému používateľovi technicky znemožňujú vyhotovovanie snímky obrazovky. Taktiež sa neodporúča prihlasovať sa na mobilných zariadeniach, pri ktorých Používateľ nemá kontrolu nad nainštalovaným softvérom,
- po skončení práce v aplikácii by sa mal Používateľ korektne odhlásiť a skontrolovať, či odhlásenie prebehlo,
- Používateľ by mal dbať na to, aby správaním v čo najvyššej možnej miere predchádzal strate, krádeži alebo použitiu MeID, či mobilného zariadenia ako autentifikačného prostriedku inými osobami,
- pri strate, odcudzení alebo podozrení zo zneužitia MeID je potrebné ihneď informovať políciu a zabezpečiť zrušenie uložených certifikátov buď pri osobnej návšteve oddelenia dokladov, alebo prostredníctvom elektronickej služby (len v prípade, že používateľ dávnejšie využil službu modifikácie kontaktných údajov a zadali tzv. diskrétny údaj),
- používanie správcov hesiel alebo kľúčov je výlučne a úplne v zodpovednosti Používateľa, pričom by mal uplatňovať vyššie uvedené a prípadne ďalšie primerané zásady bezpečnosti pri ich používaní pre zamedzenie ich použitia inými osobami,
- odporúčame, aby si Používateľ pravidelne menil svoje heslá, ideálne každých 90 dní, a používal dostatočne silné heslá, ktoré obsahujú minimálne 12 znakov, kombináciu veľkých a malých písmen, číslic a špeciálnych znakov. Taktiež sa neodporúča používať rovnaké heslo pre viaceré služby a heslá by nemali obsahovať osobné údaje, ktoré môžu byť ľahko odhalené,
- Používateľ by sa mal riadiť zákonom č. 395/2019 Z.z. o občianskych preukazoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákonom č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ďalšie príslušné právne predpisy.
7. Práva a povinnosti Používateľa eDOKLADY
- Používateľ zodpovedá za ochranu prihlasovacích údajov a hesiel na strane Používateľa v zmysle základných zásad bezpečnosti eDOKLADY od prihlásenia sa do aplikácie eDOKLADY, až po ukončenie používania aplikácie eDOKLADY,
- oboznámiť sa so Všeobecnými podmienkami eDOKLADY, ochranou osobných údajov eDOKLADY a základnými zásadami bezpečnosti eDOKLADY,
- nepoužívať aplikáciu eDOKLADY na iné účely, než je jej určenie, najmä nie na neoprávnené alebo podvodné získavanie údajov iných Používateľov,
- použiť sprístupnené údaje výlučne na účel, na ktorý boli poskytnuté, a zdržať sa ich ďalšieho uchovávania, kopírovania, spracúvania alebo iného zneužitia, s výnimkou prípadov, keď ďalšie spracúvanie vyplýva z osobitného právneho predpisu alebo je v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) alebo iného príslušného právneho predpisu,
- používať aplikáciu eDOKLADY v súlade so Všeobecnými podmienkami eDOKLADY, ochranou osobných údajov eDOKLADY a základnými zásadami bezpečnosti eDOKLADY a príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi,
- sledovať zmeny vo Všeobecných podmienkach eDOKLADY, ochrane osobných údajov eDOKLADY a základných zásadách bezpečnosti eDOKLADY zaznamenať, bezpečne uchovávať a neposkytovať tretím osobám kódy alebo heslá eID,
- v prípade straty alebo odcudzenia mobilného zariadenia s MeID bezodkladne nahlásiť jeho stratu a zneplatniť všetky vydané kvalifikované certifikáty,
- oznámiť MV SR akékoľvek zistené neoprávnené použitie MeID alebo zneužitie údajov, a to prostredníctvom Podpory,
- neposkytovať inej osobe mobilné zariadenie s MeID, v opačnom prípade Používateľ berie na vedomie, že akékoľvek úkony vykonané s mobilným zariadením s MeID sa považujú za úkony vykonané Používateľom, pokiaľ nepreukáže hodnoverným spôsobom opak,
- v prípade nedodržania povinností Používateľom, MV SR nezodpovedá za chybné poskytovanie služieb aplikáciou eDOKLADY,
- Používateľ nesmie zasahovať do technického a programového riešenia aplikácie eDOKLADY, riešenie upravovať alebo dekompilovať, alebo používať ju prostredníctvom robotov, skriptov, softvérových agentov a podobne,
- Používateľ je povinný používať aplikáciu výlučne na účely, na ktoré je určená.
8. Práva a povinnosti MV SR ako prevádzkovateľa aplikácie eDOKLADY
- oznámiť Používateľovi aplikácie eDOKLADY termín plánovaného obmedzenia poskytovania služieb najmä z dôvodu vykonávania technologickej údržby systému, resp. nasadzovania aktualizácií aplikácie eDOKLADY,
- informovať Používateľa aplikácie eDOKLADY o zverejnení nových Všeobecných podmienok eDOKLADY, ochranou osobných údajov eDOKLADY a základných zásad bezpečnosti eDOKLADY sprístupnením v aplikácii eDOKLADY a informovať Používateľa o všetkých skutočnostiach, ktoré by mohli ovplyvniť používanie služieb, a to najmä o obmedzení ich poskytovania, a to zverejnením na portáli portal.minv.sk
- dodržiavať zásady ochrany osobných údajov, ako je uvedené v ochrane osobných údajov eDOKLADY.
- vykonávania aktualizácie, technologickej údržby aplikácie alebo z iných závažných prevádzkových, resp. technických dôvodov na svojej strane,
- z bezpečnostných dôvodov,
- z prevádzkových dôvodov pri preťažovaní aplikácie eDOKLADY.
9. Ochrana osobných údajov aplikácie eDOKLADY
Politika ochrany osobných údajov aplikácie eDOKLADY je podrobne upravená v samostatnom dokumente, ktorý je zverejnený priamo v aplikácii eDOKLADY a tvorí neoddeliteľnú súčasť týchto Všeobecných podmienok eDOKLADY.
10. Základné zásady bezpečnosti aplikácie eDOKLADY
Základné zásady bezpečnosti aplikácie eDOKLADY sú podrobne upravené v samostatnom dokumente, ktorý je zverejnený priamo v aplikácii eDOKLADY a tvorí neoddeliteľnú súčasť týchto Všeobecných podmienok eDOKLADY.
11. Záverečné ustanovenia
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Bratislava, November 2025
Máte nápad na zlepšenie?
Neváhajte a zdieľajte ho s nami. Zašlite nám spätnú väzbu na adresu edoklady@minv.sk. Ďakujeme.